Followers

Saturday, July 23, 2011

ADA APA DENGAN CINTA

 Alkisah..disuatu pulau kecil, ada CINTA, KEKAYAAN, KECANTIKAN, KESEDIHAN, KEGEMBIRAAN dan sebaginya. Mereka hidup saling melengkapi. Suatu ketika, datang badai menghempas pulau itu. Semua peghunipulau cepat-cepat berusaha menyelamatkan diri.

     CINTA tidak tahu berenang dan tak mempunyai perahu. Ia cuba mencari pertolongan. Tak lama kemudian CINTA melihat KEKAYAAN sedang mengayuh perahu.

     "KEKAYAAN Tolong aku!" teriak CINTA.

     "Maaf, CINTA!" kata KEKEYAAN. "Perahuku telah penuh dengan harta bendaku. Aku tidak dapat membawamu, nanti perahu ini tenggelam." Lalu KEKAYAAN pergi meninggalkan CINTA.

     CINTA sedih sekali, namun kemudian dilihatnya KEGEMBIRAN lewat dengan perahunya.

     "KEGEMBIRAAN! Tolong aku!!!." Teriak CINTA. Namun KEGEMBIRAAN tuli tak mendengar teriakan CINTA. Air makin tinggi sampai ke pinggang dan CINTA semakin panik. Tak lama kemudian lalu pula KECANTIKAN.

     "KECANTIKAN!! Bawalah aku bersamamu!!!". Teriak CINTA. Lalu apa jawab KECANTIKAN, "Wah,  CINTA kamu basah dan kotor. Nanti kamu akan mengotori perahuku ini." Sahut KECANTIKAN.

     CINTA mulai menangis teresak-esak. Mengapa semua orang melupakan aku. Saat itu lewatlah KESEDIHAN, bawalah aku bersamamu," kata CINTA. Lalu apa kata KESEDIHAN,

     "Maaf CINTA. Aku sedang sedih dan aku ingin bersendirian saja....."

     CINTA Putus asa. Ia merasakan air makin naik dan akan menenggelamkannya. Lalu Ia berdoa kepada Tuhannya. Oh Tuhan...tolonglah aku, apa jadinya dunia tanpa aku, tanpa CINTA?

     Pada saat kritis itulah tiba-tiba terdengar suara, "CINTA!! Mari cepat naik ke perahuku!!". Cinta menoleh ke arah suara itu dan melihat seorang tua berjanggut putih panjang sedang mengayuh perahunya. Lalu cepat-cepat CINTA naik ke perahu itu, tepat sebelum air menenggelamkannya.

     Kemudian di pulau yang terdekat, orang tua itu menurunkan CINTA dan segera meninggalkannya. CINTA sama sekali tidak menetahui siapa orang tua yang baik hati menyelamatkannya itu. CINTA segera menanyakan kepada seorang penduduk tua pulau itu.

     "Oh..Dia adalah "WAKTU," kata orang itu. Lalu CINTA bertanya lagi, "Tapi, mengapa ia menyalamatkanku? Aku tak mengenalnya. Bahkan teman-teman yang mengenalku pun enggan menolongku", tanya CINTA hairan.

     "Sebab, " kata orang itu, "hanya WAKTU lah yang tahu betapa brnilainya harga sebuah CINTA itu....


hasil copy paste aje ,

DIARY ON9 KUH!

2 budak comel cakap cakap:

Post a Comment

komen kat sini ~~